Oosterschelde.jpg

Historie

 
 

KATSEVEER, een veergeschiedenis

Het veerhuis van Katseveer is onomstotelijk verbonden met een veerdienst die waarschijnlijk al dateert uit de Middeleeuwen. De eerste verbinding bestond uit een veerdienst tussen Zuid- Beveland (Katseveer)  en Noord Beveland ( Annapolder). Rond 1825 werd de halte Katseveer opgenomen in de Stoombootdienst Middelburg – Rotterdam.

In 1912 werd door de Provinciale Stoombootdienst  de exploitatie van de geliquideerde NV Zeeuwsche Spoorbootmaatschappij overgenomen in de verbinding Middelburg –Zierikzee. Er vond zelfs een proef plaats met het doortrekken van de lijn naar Vlissingen. Echter werd in de loop der jaren de dienst aan de zuidelijke oever steeds verder ingekort. Met ingang van 14 mei 1923 verviel Middelburg als eindstation en werd de dienst beperkt tot Zierikzee-Katseveer-Kortgene. De verbinding werd 3 maal daags uitgevoerd. Een bus onderhield de verbinding tussen Katseveer en Middelburg.

In 1930 werd de buslijn verder ingekort en reed deze tussen Middelburg en Wolfaartsdijk. Vandaar kon de boot naar Katseveer (-Zierikzee) of Kortgene genomen worden. Tijdens de Tweede Wereldoorlog verviel ook de verbinding met Kortgene zodat alleen de lijn Katseveer-Zierikzee overbleef.

In 1946 is wordt door de eigenaar Dhr. J.v.Wieringen van het Veerhuis te Katseveer overeengekomen dat hij de gelagkamer van zijn café beschikbaar zal stellen als wachtkamer voor de passagiers voor de boot. Voorts werd ook t.b.v. de PSD een telefoon aangelegd. De vergoeding voor de beschikbaarstelling bedroeg Hfl. 5,-. per week. In 1954 uit het Gemeentebestuur van Zierikzee haar ongenoegen over het ontbreken van een wachtgelegenheid bij de veerhaven van Katseveer. Het Provinciaal Bestuur wijst in haar reactie op het feit dat “ten behoeve van de reizigers die van de veerdienst Katsche Veer-Zierikzee gebruikmaken, te Katsche Veer een uitstekende wachtgelegenheid bestaat in het café van de Heer C.P.Noordhoek.” Bootpassagiers hebben het recht om van deze wachtgelegenheid gebruik te maken zonder verplichte consumptie! Door het toenemende autoverkeer was het noodzakelijk de veerboot “ Koningin Emma” in 1955 met 10 meter te verlengen!

Tot 1 juni 1958 vond het veer haar aanlegplaats aan ’t Luitje in Zierikzee maar door de ondiepte van het Havenkanaal en het gebrek aan manoeuvreerruimte was men genoodzaakt een nieuwe veerhaven aan deVal aan te leggen. Ter plaatse werd ook een groot walkantoor annex restaurant gebouwd. Door de aanleg van de Zandkreekdam kon de veerdienst vanaf 19 mei 1961worden beperkt tot de verbinding tussen Kats (werkhaven Zeelandbrug) en Zierikzee. De oversteek duurde nu maar 35 minuten in plaats van de 50 minuten voorheen. Om het nog steeds groeiende autoverkeer op deze dienst op te vangen, voeren naast de “Koningin Emma” ook de schepen “Prins Wilem I”, “Oosterschelde”en de “NoordBeveland”op deze lijn. Katseveer verloor nu echter haar functie als veerhaven. Tenslotte maakt de openstelling van de Zeelandbrug  een einde aan de veerdienst.

Op 14 december 1965 maakte de “Koningin Emma” de laatste afvaart van de Oosterscheldedienst. Na 1965 is het langzaam van cafe naar restaurant gegroeid. Na de Heer C.P.Noordhoek heeft er de Heer Bazen nog ingezeten. In 1969 heeft Dhr. van de Wolff het van hem gekocht en heeft er toen een bistro van gemaakt, waar het altijd erg gezellig en druk was. In 1996 heeft Erik van Dalen het op zijn beurt weer overgenomen en er een chiq restaurant van gemaakt. Wat altijd hoog genoteerd stond in het blad "lekker".

In november 2003 namen wij het over. We bouwden de kwaliteiten van het restaurant verder uit, wat na 2 jaar in november 2005 bekrachtigd werd met een Michelinster. En we zullen er alles aan doen om deze, wanneer u ons weer bezoekt, op een prettige en smakelijke wijze levendig te houden.

product Block
This is an example product. Double-click here to search for one of your own products to display. Learn more.
Cursus Amet
110.00
Quantity:
Add To Cart